недеља, 26. јун 2016.

A Court of Thorns and Roses & A Court of Mist and Fury- Sarah J. Maas



A Court of Thorns and Roses i A Court of Mist and Fury pripadaju budućoj triologiji knjiga autorke Sarah J. Mass, širom sveta poznate po svom Throne of Glass serijalu. Prva knjiga je, ukratko rečeno, reinterpretacija bajke Lepotica i zver, ali ovog puta sa Vilama, dok druga sadrži elemente mita o Hadu i Persefoni. Ukoliko vas zanima nešto više o poreklu ove bajke, te o jednoj od njenih filmskih adaptacija, bacite pogled na ovaj post. Feyre je najmlađa kćerka trgovca, koji je izgubio bogatstvo rizičnim ulaganjem. Ona je jedina, koja brine o, sada, osiromašenoj porodici, loveći u šumi i obezbeđujući hranu. Zajedno, oni žive u svetu, koji je podeljen na teritoriju, koja pripada ljudima i zemlju Prythian, koja pripada Vilama, a kojom vlada sedam visokorodnih Lordova. Svaki od njih upravlja sopstvenim Dvorom, te imamo Dvor Proleća, Leta, Zime i Jeseni, kao i Dvor Noći, Dana i Zore. Jedne zimske noći Feyre nailazi na srnu i dok se sprema da je pogodi strelom, primećuje vuka, neobične veličine. Vođena željom da prvenstveno nahrani svoje sestre i oca, ona ubija i vuka i srnu, ne sluteći da je time počinila užasan zločin prema narodu, koji ne oprašta. Ubrzo je sustiže kazna, kada se na njihovom pragu pojavi užasna zver, koja tvrdi da je ubijeni vuk Vila, te zahteva razmenu život za život i to tako što odvodi Feyre daleko od njene porodice i primorava je da pređe zid, koji odvaja ljude i Vile, te živi sa njim u zemlji Proleća. Feyre će otkriti da njen tamničar nije životinja, već visokorodni Vilenjak Tamlin i postepeno njen strah prerasta u nešto sasvim drugo. 


Pošto sam upravo završila drugu knjigu ne garantujem za koherentnost ove recenzije, ali trudiću se da održim iole normalan tok misli. To samo znači da mi se knjiga toliko svidela da jedva da mogu da razmišljam racionalno, a to mi se baš dugo nije dogodilo. Da se toliko unesem, da se saživim sa likovima i svetom u kojem obitavaju, ove knjige su sve ono što možete očekivati od fantazije, pa i više. Pa da počnemo. Najpre da naznačim da nije u pitanju YA fantazija, već NA ( new adult ), što znači da možete očekivati seksualni sadržaj i škakljive scene, ali one zaista ne zagušuju radnju, niti ih je previše da bi ove knjige pretvorile u jeftine erotske romane. Takođe, koliko je kul to što glavna heroina najzad nije devica, koja odabire mužjaka, kojem će pokloniti svoju čednost, već mlada žena u dodiru sa svojom seksualnošću?

Prva knjiga odlično postavlja osnove ovog magijskog sveta, koji postepeno upoznajemo. Priznajem, nisam često imala priliku da čitam knjige, koje se isključivo fokusiraju na Vile i u mojoj glavi uvek zamišljam nekog poput Legolasa ili Elronda iz "Gospodara prstenova", ali autorka je uspela ove Vile ( ne znam zašto, ali tako mi je lepo da ovo pišem velikim slovom, kao da je u pitanju narod, koji zaista postoji, tako da ne zamerite ) da izdvoji i na neki način učini svojim. Uf, jako je teško pisati o ovim knjigama, jer zaista ne želim da otkrijem previše. Iako, deluje kao da je u pitanju verzija bajke Lepotica i zver, ipak ova knjiga se ne zadržava previše u ovom domenu, jer ubrzo otkrivamo da je Zver ustvari prelepi princ Vilenjak, tako da se negde usput pomalo izgubila moralna poruka ove čuvene bajke o prevazilaženju fizičkog izgleda, radi onoga što se nalazi unutar duše i priča je prerasla u nešto sasvim drugo. Romansa se jako brzo razvija, možda i previše brzo da bi bila verovatna, ali zaplet je zaista dovoljno zanimljiv da vas vuče da čitate dalje, naročito u drugoj polovini knjige, kada se radnja zaista zahuktava, kada knjiga doživljava ekspanziju, kako u pogledu samog sveta, tako i uvođenja likova, koji će do kraja imati itekako značajnu ulogu. Ova knjiga ima par mana, instant ljubavnu romansu i pomalo neubedljivu glavnu heroinu, ali ih je autorka toliko savršeno ispravila i opravdala u drugoj knjizi da se na njih preterano neću ni osvrtati, jer je svejedno knjiga i dalje zabavno i uzbudljivo štivo.




Druga knjiga je definitivno zvezda između ove dve i uopšte ne mogu da zamislim na koji će način Sara uspeti da je nadmaši trećom. Karakterni razvoj likova je savršen, feminizam je izrazito prisutan, te možda neke rečenice deluju kao kliše, ali ja sam uvek zahvalna kada se devojkama i mladim ženama govori da su dovoljno jake ličnosti da bi bile samostalne i da su u potpunosti ravnopravne sa muškarcima, može se reći da je to moja omiljena tema, koja se može naći u nekoj knjizi. Obožavam da čitam o snažnim ženskim likovima, koje uprkos ranjivosti i sentimentalnosti, uspevaju da se izbore za sebe i svoje mesto u svetu putem svoje, kako fizičke, tako i psihičke snage. Autorka se u ovoj knjizi čak osvrnula i na posledice posttraumatskog stresa, što je jako dobro opisano, usled događaja, koje je Freye pretpela u prvoj knjizi. Uticaj traume, koji su glavni likovi preživeli, naročito na njihovu vezu, te način na koji se nose sa tim je jako realno prikazan, koliko je to moguće u jednoj fantaziji. Stari likovi poprimaju sasvim nove slojeve ličnosti, a uvode se novi, neopisivo zanimljivi, koji daju živost ovoj knjizi, pa čak i dobrodošle momente humora. Dinamika između likova mi je bila i jedna od najomiljenijih stvari u ovoj knjizi, na stranu romansa, koja je ubedljiva i strastvena i podseća me na onu iz Shatter Me serijala, o kojem sam pisala u ovom postu, ali ništa više ne odajem. Svet i magija u njemu su detaljnije i kreativnije objašnjeni, sa brojnim novim mogućnostima i zapletom, koji je nadmašio moja očekivanja. Obično u ovakvoj vrsti knjiga, druga knjiga je najslabija u serijalu, dok je ovde sasvim suprotno. Prva mi se svidela, uživala sam čitajući je i "preletela" sam je tokom jednog, konstantnog čitanja, ali u drugu sam se jednostavno zaljubila, likovi su mi se uvukli pod kožu i mislim da ću sigurno još neko vreme biti pod utiskom, treću planiram da naručim čim se pojavi u prodaji naredne godine, toliko je moje oduševljenje. Osim što ima elemente mita o Hadu i Persefoni, knjiga sadrži i elemente nekih drugih epskih fantazija, a naročito mi se svidela inkorporacija zagonetki i to u više navrata u obe knjige, te postoji jedna scena, koja jako podseća na sličnu u Hobitu i na okršaj između Bilba i Goluma. Zaplet je uzbudljiv, neprestano vas iznenađujući preokretima u priči, tako da sam, tokom čitanja, bila vrlo vokalna u svom oduševljenju ili zaprepašćenju, a par puta sam i suprugu, sa očima "izbečenim" od višesatnog čitanja, govorila kako je ova knjiga neverovatna i kako ne mogu da prestanem da čitam. Ne mogu da procenim da li je prosto meni toliko prijala ili je ona i objektivno tako dobra, ali znam da sam neizmerno uživala čitajući je, čitajući ih obe, tako da ih svakako preporučujem ljubiteljima fantazije, naročito epske, ukoliko volite romantične i avanturističke priče. U rukama nekog drugog pisca, poput Dž. R. R. Martina ovaj svet bi verovatno bio još kompleksniji, bogatiji i to bi svakako dalo novu dimenziju knjigama i prosto još veći kvalitet, jer smatram da se u današnjem savremenom svetu masprodukcije i ubrzanog stila života, knjige mnogo brže pišu i izdaju da ne kažem štancuju, ali me je i ovako prijatno iznenadilo koliko je mašte posvećeno izvesnim detaljima i koliko mi je osvežavajuće celokupna priča delovala, naročito sve u vezi sveta Vila, njihove istorije, magijskih sposobnosti, te veza i relacija. Ne bi mi smetalo ni da ovaj serijal sadrži više od tri knjige, jer bih se rado zadržala u okrilju njegovog sveta.



Zaključak: Pročitajte ove knjige, a ako vam se prva, kojim slučajem, ne svidi, obavezno dajte šansu drugoj, koja će vas garantovano oduševiti, naravno ako ste ljubitelj sličnih knjiga. Ako se ni tada u njih ne zaljubite, definitivno vam nema pomoći. Šalim se naravno, ali nadam se da ćete, ukoliko se odlučite na čitanje, uživati koliko i ja i da ćete mi obavezno javiti utiske, jer "umirem" da sa nekim diskutujem o ovim knjigama.

Citati:

“Be glad of your human heart, Feyre. Pity those who don’t feel anything at all.” 

“I stepped out of the shelter of my savior’s arm and turned to thank him. Standing before me was the most beautiful man I’d ever seen.”

“He brought his lips to my ear. "I would have been gentle with you, though." I shuddered as I closed my eyes. Every inch of my body went taut as his words echoed through me. "I would have had you moaning my name throughout it all. And I would have taken a very, very long time, Feyre.”

“There are good days and hard days for me—even now. Don’t let the hard days win.” 

“No one was my master— but I might be master of everything, if I wished. If I dared.” 



6 коментара:

  1. Pošto sam juče videla na GR-u kojom brzinom si ih slistila i pošto me je uz tvoje oduševljenje privukao i sam sinopsis skidam knjige večeras i bacam se na posao.
    Toliko sam recenzija i hvale čula i čitala za ovu knjigu da sada nakon tvog izlaganja konačno reših da vidim što je svet poludeo za ovim serijalom.

    Hvala ti na sjajnoj recenziji. 💋

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jao divno, da znaš koliko si me sada oduševila.❤
      Jedva čekam da diskutujemo.😊
      Haha da čak sam i sebe zapanjila i sad nemam pojma šta da čitam, razmišljam se između Cruel Beuaty ili Throne of Glass, baš sam razmažena samo bi čitala e- books.😆
      Hvala tebi puno i ako želiš nešto da podeliš tokom čitanja obavezno piši u pp, znači diskutuje mi se opasno, a ne znam nikog ko je čitao.😙

      Избриши
  2. Odlicnq prepiruka (cekam lap top sa popravke sve mislim stize ali dosta vise cekanja ako sam post mogla da kucam mogu i da komentarisem na telefonu 😊)
    Ja ti stalno to pominjem ali zaista uzivam u tvojim recenzijama knjiga, ovu cu obavezno potraziti (da kupim ili ako uspem da iskopam pdf format) i javljam utiske ovo je tip knjige koji bi se meni definitivno svideo 💖
    Sjajan post ova promena sa pisanjem o knjigama na tvom blogu umesto samo o filmovima ti je jedan od najboljih poteza 😊

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti puno, puno. <3
      Ako slučajno ne nađeš, poslaću ti ja, mada ja imam u epub, ali mislim da se svakako može naći i u pdf. :)
      Obavezno pročitaj, baš sam i Katarini napisala, moram da vas mamim nemam sa kim da komentarišem i diskutujem. :D

      Избриши
    2. Jao bicu ti mnogo zahvalna 💝
      Zapravo ja mislim da su knjige igre prestola koje mi je kaca poslala taj format (ja jos ne umem da razlikujem formate😉) ali svakako ja citam preko FBReafers aplikacije a ona primetila sam otvara sve 😄
      Kad budes imala vremena ako ti nije problem posalji mi na mail (imam na blogu napisan) 💝
      Hvala ti puno puno unapred 💝

      Избриши
    3. Ma kakvi problem, dobro je još ako te ne smaram non stop dok ih ne pročitaš haha.:-D
      Šalim se malo, ja ih imam u epub- u, pa ti šaljem te, a ako ne može da otvori javi, pa ću naći i pdf. <3

      Избриши